• image

    مجتمع آموزشی تقوا

اخبار و اطلاعيه ها

1397/12/12

سفرنامه اصفهان


بسیار سفر باید                     تا پخته شود خامی

سفر به اصفهان - اسفند 97

همراه پنجاه و شش نفر از دانش‌آموزان دبیرستان

مقدمه:

همه حیثیت و آبروی سفر در گرو سفرنامه آن است؛ لذا مسافر در طول سفر راجع به موارد گوناگون که فی‌البداهه از زمین و آسمان می‌بارد کدگذاری و نکته‌برداری می‌کند تا در اولین فرصت ممکن آن را به صورت نوشته‌ای سروسامان دهد این نوشته بیانگری مستند برای تجربه‌های ناب و آموخته‌های پُرشور و درد است که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

بدیهی است اینجانب به علّت حرکت کامل در حاشیه این سفر قادر به نوشتن سفرنامه کاملی نیستم؛ ان‌شاءالله همکاران گرانقدر و دانش‌آموزان عزیزی که در متن این جریان شوق‌انگیز قرار داشتند آن را بهتر صحنه‌پردازی خواهند نمود.

اهداف سفرهای دانش‌آموزی:

تقویت قدرت تصمیم‌گیری-مراقبت از خود-صبر و تاب‌آوری-کمک به دیگران-تحمل سختی، شرایط ناگهانی و ...

آغاز سفر:

  • اولین رویداد، قطار 5/1 ساعت دیرتر از ساعت مقرر حرکت می‌کند، ساعت خواب بچه‌ها خیلی کم شد و ... اما هیچ شکایت و اعتراضی شنیده نشد و دانش‌آموزان به خوبی ضمن حفظ نظم و آرامش به گفتگو و شادی پیش از سفر مشغول بودند.
  • همه تلفن همراه داشتند اما التزام‌هایی برای آن بیان شده بود که بچه‌ها به آن احترام گذاشتند (مثل اینکه زمان ورود به اتاق آن را به مراقبین تحویل دهند-در هیچ شرایطی عکس و فیلم از دیگران نگیرند و ....)

    به نظر مربیان مدرسه تقوا احترام و اعتماد در مدرسه بهتر از روش‌های دیگر جواب می‌دهد و همیشه چنین بوده است.

  • ادب، نزاکت، همکاری و همدلی دانش‌آموزان به خوبی نشان می‌داد که عضو خانواده‌های اصیلی هستند که مدرسه خود را نیز محترم می‌شمارند.

دیدنی‌های اصفهان:

این شهر تاریخی به اندازه کل تاریخ دیدنی دارد که توسط تور داخلی و با صحبت‌ها و توضیحات بسیار زیبا و دقیق راهنمای جهانگردی انجام شد.

البته ما به شوق دیدار زاینده‌رود به اصفهان رفتیم و ناکام بازگشتیم؛ گویا این آب را به مدت بیست روز برای کشت گندم گشوده و دوباره بسته بودند نگرانی این است که پل نابود شود زیرا که متریال اصلی آن گل و آهک است که آب پیوسته آن را محکم نگه می‌دارد و آفتاب نابودش می‌کند؛ با این امید که چنین نباشد و حتماً نخواهد بود.

اهمیت اطلاعات قبلی در سفر:

این موضوع در سفر خیلی مهم است که قبلاً از طریق مطالعه تاریخ و جغرافی و امروزه با اینترنت، خیلی راحت‌تر انجام می‌شود ما چند سال پیش ‌خواستیم مهمانان ژاپنی مدرسه را یک صبح زود در اصفهان به دیدار طلوع خورشید ببریم وقتی مطرح کردیم در نهایت تعجب گفتند قبل از آمدن به ایران راجع به آن خوانده بودند و قبل از اینکه ما پیشنهاد کنیم آن را تماشا کرده بودند.

در رستوران:

دانش‌آموزان با متانت و اتیکت بی‌نظیر عمل کردند بازهم از ژاپنی‌ها بگویم که در رستوران شهرزاد گفتند ما ساده‌ترین و قدیمی‌ترین غذای ایرانی را می‌خواهیم و خورشت ماست را انتخاب کردند و آن را با نان محلی تناول نمودند.

خرید شورانگیزترین برنامه ایرانیان در سفر:

آوردن سوغات از سفر عادت خوب ماست که به جا و به اندازه آن دیگران را خوشحال و دوستی‌ها را تقویت می‌کند اما اینکه دلمان می‌خواهد همه آنچه را که در مغازه‌ها وجود دارد بخریم گاهی موجب زحمت می‌گردد.

غربی‌ها در جوانی شدیداً کار می‌کنند اما وقتی که بازنشست می‌شوند جهان‌گردی را آغاز و تحصیلات دانشگاهی خود را نیز تکمیل می‌کنند اما از هر دیار نشان مختصری از آن محل را به عنوان یادگار خریداری و با خود می‌برند، سبکبار می‌آیند و سبکبار می‌روند.

انتخاب وسیله نقلیه:

در سفرهای دانش‌آموزی دل‌نگرانی‌ها وسیله را محدود می‌کند که باز هم متعادل‌ترین آن، قطار است که موضوع دور هم بودن دوستان نیز فراهم است. اما در شرایط حاضر استفاده از اتوبوس‌های مدرن و مجهز گزینه بدی نیست؛ در بسیاری از موارد ترمینال‌ها بسیار مرتب و کاپیتان‌ها بانزاکت، بافرهنگ، خوش‌لباس و اهل کمک می‌باشند. در اتوبوس، گردش معنای وسیع‌تر و مفهوم بهتری دارد به شرطی که مسیر از قبل بررسی شده و مسافر بداند کی و چگونه، از کجا خواهد گذشت. گردشگاه‌های ایران بی‌نظیر و بسیار متنوع است. مسیر تهران-اصفهان از میدان آرژانتین و پایانه‌های مربوطه آرام و تماشایی است.

نشستن، نگاه کردن و تمرکز کردن:

هرزگاهی، دقایقی چند به آرامش بنشینید و صحنه‌های فی‌البداهه‌ای را که روبرویتان خلق می‌شود با مهربانی نظاره کنید که هر یک دنیایی دارد:

  • منظره خانم جوانی که با مهر، مادر فرتوتش را به زحمت جابجا می‌کند قیافه‌شان با هم مو نمی‌زند؛ مگر! جای پای زمان که چهره مادر را به تاریخ گره می‌زند.
  • کودک چندماهه‌ای که از ترس غریبه‌ها در بغل مادرش پنهان شده است.
  • پینه‌دوزی که التماس می‌کند تا کفش‌هایت را واکس بزند و چند تومانی درآمد حاصل کند.
  • نوجوانی که از دل‌درد می‌نالد و پیرمردی با مشاهده او فریاد برمی‌دارد که: «با این بحران گوشت در رستوران غذا نخورید که گوشت آن حیوان‌های مرده همین بیابان است»
  • مادربزرگی که نوه‌اش را به این می‌خواند که: «جلو پایت را خوب نگاه کن چه بسا که چاه و چوله‌ای باشد» و او در همین حال به چاله سقوط می‌کند.
  • پسری که پالتویش را جا گذاشته، مادرش او را می‌خواند که: «بچه چندبار گفتم در سفر هر جا نشست و برخاست می‌کنی سرجایت را نگاه کن تا چیزی جا نماند» که البته وقتی برمی‌گردد از کاپشن خبری نیست.

هر یک از این تابلوهای فی‌البداهه معادل یک دنیا درس زندگی است.

تحلیل سفر از نگاه مؤسس

آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست

هر کجا هست خدایا به سلامت دارش

با سپاس فراوان از والدینی که فرزندشان همراه ما بود و همدلی بی‌پایان با والدینی که به هر دلیل، عزیزشان حضور نداشت. من بحث خود را با این نوشته از جبران خلیل جبران، پایان می‌دهم:

فرزندان شما به حقیقت فرزندان شما نیستند؛ آنها دختران و پسران زندگی اند در سودای خویش ...

آنها از کوچه وجود شما گذر می کنند اما از شما نیستند، اگرچه با شمایند، به شما تعلق ندارند.

عشق خود را بر آنها نثار کنید، اما اندیشه هایتان را برای خود نگه دارید. زیرا آنها را نیز برای خود اندیشه ای دیگر است. جسم آنها را در خانه خود مسکن دهید اما روح آنان را آزاد گذارید زیرا روح آنان در خانه فردا زیست خواهد کرد که شما حتی در رویا نمی توانید به دیدار آن فردا بروید، ممکن است تلاش کنید که شبیه آنها باشید اما مکوشید که آنان را مانند خود بار بیاورید زیرا زمان به عقب باز نخواهد گشت و با دیروز درنگ نخواهد کرد.

تعلیم و تربیت آقای همایونفرد

همانطور که قبلاً بارها در گفتار و نوشتاریهای مجتمع آموزشی تقوا آمده است. نگرش حاکم بر مجموعه رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان است لذا حضور دانش‌آموزان را در مدرسه فرصتی می‌دانیم تا بر این وظیفه متعالی جامه عمل بپوشانیم.

اهداف مهم ما در این سفر: رشد و توسعه استقلال، تعاون و همکاری با دوستان، صداقت و همکاری با مربیان، آشنایی با تاریخ غنی ایران و جایگاه تمدن این سرزمین بزرگ و همیشه سرافراز بود که محقق و متجلی شد. دوستان دانش‌آموز ما در این سفر، گذشت و فداکاری برای سایرین، کمک به همراهان و پذیرش سختی‌ها برای رسیدن به ارزش‌ها را به بهترین وجه ممکن تمرین و اجرا نمودند. امید آنکه ما نیز بتوانیم از بودن در کنار این عزیزان، بیاموزیم.

قانون، مقررات و انضباط خانم شجاعی

احترام به قانون و مقررات انضباطی در سفرها هدف اصلی ما می‌باشد که اگر یکی از اعضای گروه هماهنگ با دیگران نباشند کل گروه به مشکل برمی‌خورند دائماً اهداف اردو، اصول باهم زیستن، مسئولیت‌پذیری و احترام نسبت به یکدیگر تأیید و تشویق می‌شد. حس همکاری و مراقبت در این سفر و همکاری و هماهنگی دانش‌آموزان موجب آسایش و آرامش کامل بود.

امور اداری، اقتصادی و مالی خانم رجبی

مبلغ کل: 000/000/70 تومان      مبلغ پرداختی به آژانس بابت بلیط قطار، هتل و تورلیدر: 000/750/53

هزینه ایاب و ذهاب: 000/000/1                       هزینه پرداختی بابت 6 وعده ناهار و شام: 000/747/13

هزینه بیمه، انعام و ...: 000/214                                                                    جمع کل: 000/711/68

باقیمانده: 000/289/1 که تفسیم بر 56 نفر دانش‌آموز می‌شود: 000/23 تومان

خواهشمند است با اعلام یک شماره کارت به ما، این فرصت را مرحمت فرمایید تا در این رابطه تسویه‌حساب کنیم.

فرهنگی خانم سجادی

یکی از مهم‌ترین اهداف اردو، آشنایی با فرهنگ ایرانی در دوران مختلف است، در بازدید از اماکن دیدنی و تاریخی استان اصفهان در این اردو (مجموعه نقش‌جهان، بنای منارجنبان، سی‌وسه‌پل، عالی‌قاپو، مسجد امام، مسجد لطف‌علی‌خان، کلیسای وانک و پل خواجو) آنچه بسیار چشمگیر است حضور مجموعه 15 الی 20 نفره از گردشگران خارجی است که بسیار مشتاقانه برای آشنایی با تاریخ و معماری وارد کشور ایران شده‌اند، آنچه بازدید را برای گردشگران و هم‌چنین دانش‌آموزان حاضر در این اردو، جالب‌تر و بارزتر می‌گرداند، حضور راهنمای تور است که در تمام مراحل، اطلاعات کامل را در اختیار دانش‌آموزان قرار ‌داد، در صحبت‌ها می‌توان آثار بی‌توجهی به بناهای تاریخی را در دوره قاجار به وضوح مشاهده کرد که البته با توجه به ثبت این آثار در آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو، دائماً هنرمندانی را می‌بینید که در حال مرمت بنا هستند، وجود غرفه‌ها و فروشگاه‌هایی که با فروش محصولات سنتی به اشتغال‌زایی بومی بسیار کمک می‌کند بسیار خوشایند است هر چند امید می‌رود فروش محصولات چینی به طور کامل متوقف گردد.

بُعد مهربانی، کمک و جوانمردی خانم بجنوردی

در این سفر آنچه بارز بود خودشناسی بچه‌ها در مقاطع مختلف بود، کوچک‌ترها که پایه هفتم ما بودند سعی می‌کردند بدون کمک والدین خود را مدیریت کرده و به دوستان خود کمک بیشتری نمایند و هر کدام دلتنگی‌های کودکانه و پاک خود را پشت چهره‌ای مسئول که به واقع اینگونه نیز بود پنهان می‌کردند؛ شیطنت که جزو ذاتی این رده‌سنی بود گاهی طاقت بیشتری می‌طلبید، اما در کل همه چیز زیر سایه اتحاد بین آنها زیباتر می‌نمود. هشتم‌ها نیز که از بهترین‌های ما بودند سعی داشتند تا کوچک‌ترها را حمایت و مدیریت نمایند، تنهایشان نگذارند و به فکر شادی‌های دسته‌جمعی باشند. زیباتر از همه پیوند پایه‌های نهم، دهم و یازدهم بود در جلسه دوستانه دیگرشناسی همگی کنار هم به تحلیل رفتارشناختی هم قبل از آشنایی در اردو پرداختند و این باعث دوستی هر چه بیشتر میان آنها شد، سفر به اصفهان یکی از زیباترین سفرهای دانش‌آموزی بود که گذراندیم.

بُعد حفاظت از محیط‌زیست خانم دولت‌آبادی

با شروع بازدید از سی‌وسه پل، غم‌ناک‌ترین صحنه از تخریب محیط‌زیست را می‌توان دید که با مشاهده معماری بنای پل، کمی از این غم می‌کاهد، پس از گذر از این افسوس، دانش‌آموزان بسیار حساس‌تر از گذشته با احتیاط از گذرگاه‌های فضاهای سبز عبور می‌کنند. پس از پیاده شدن از اتوبوس شاهد رعایت طرح 5.S نیز بودیم.

تحلیل سفر از نگاه دانش‌آموزان

در این سفر تجربیات زیادی به دست آوردیم؛ یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که بین سفر رخ داد، زیاد شدن همبستگی میان دانش‌آموزان بود. از سوی دیگر دانش‌آموزان استقلال بیشتری یافتند و توانستند در امور مختلف بدون کمک دیگران مسئولیت‌های خود را به جای آورند. بازدید از مکان‌های تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان بسیار به دانش دانش‌آموزان افزود و همینطور بازدید از این شهر باعث شناخت بیشتر ما نسبت به کشور خودمان شد. در قسمتی دیگر از اصفهان وقتی به زاینده‌رود می‌نگریستیم وضعیت کنونی کشورمان را به ما یادآوری می‌کرد و باعث تشویق ما به کمک کردن به آینده کشور عزیزمان ایران شد.

و در آخر تشکر ویژه از مسئولین مدرسه که با جان و دل ما را در این سفر همراهی کردند و همه جوره پشتیبان ما بودند و باعث شدند این تجربه دل‌انگیز و به یاد ماندنی برای ما رقم بخورد.                                         کیارا ممیززاده

برگشت به ليست
Logo

دبستان

تهران- كامرانيه شمالي- كوچه شيباني- نبش كامران- پلاك ٤


دبیرستان

تهران- فرمانيه شرقي- خيابان عسگريان- تنگستان يكم- پلاك ٦

© Copyright 2020 Taghva School.